Een dag uit het leven van een begeleider

Let op! Om de privacy van cliënten te bewaken zijn de voorbeelden fictief, maar wel gebaseerd op de vele ervaringen zodat het een representatief beeld geeft.

Ik word wakker om 6:00 uur van de wekker. Eenmaal beneden aangekomen is het eerste dat ik doe, na mijn kop koffie, het uitlezen van mijn telefoon.

Op de telefoon staan vier berichten van een cliënt. Ik open ze.

De cliënt kon niet slapen en maakt zich zorgen over het gesprek dat we vandaag gaan hebben met een instantie. Er hangt voor het gevoel heel wat van af en de cliënt is bang dat hij niet zo goed kan verwoorden wat er nodig is en waar de uitdagingen in zitten.

Daarna is het nieuws aan de beurt en lees ik wat er is gebeurd, lokaal en in de wereld. En ik kom tot de conclusie dat er zoveel diverse gebeurtenissen zijn. Blij met mijn van nature ingestelde positiviteit om er vandaag weer een zinvolle dag van te maken.

Ik open mijn agenda voor die dag en zie dat het een drukke dag is, maar dat is niet erg.

Om 9:30 uur bij cliënt A, waar ik een gesprek mee heb om 10:30 uur in de buurt. Om 12:00 uur een afspraak met cliënt B: samen maken we een cv om te kijken of toeleiding naar werk mogelijk is. Daarna is er om 15:15 uur een afspraak met cliënt C en diens jobcoach en als laatste die dag staat om 18:00 uur een afspraak met cliënt D. Deze heeft de hele dag gewerkt en bezoek ik na zijn werk.


Om 9:00 uur, op het moment dat ik weg wil gaan, gaat mijn telefoon.
Cliënt X belt op en zegt dat er een deurwaarder voor de deur staat die beslag wil leggen op de inboedel.


Cliënt X heeft al jaren een bewindvoerder en daarnaast is hij te overstuur om het gesprek te voeren met de bewindvoerder. Ik vraag door zijn tranen heen of ik de deurwaarder aan de telefoon mag hebben en dit mag. Ik leg het verhaal uit en de deurwaarder wil weer gaan, maar pas nadat ik beloofd heb, om de bewindvoerder contact met hem op te laten nemen.

Cliënt X is nog steeds boos en verdrietig, maar opgelucht dat de dreiging van het verliezen van spullen, waar hij aan is gehecht, weg is.

Ik bel na dit gesprek mijn collega en vraag of deze wat ruimte heeft om een kort bezoek te brengen aan deze cliënt en te kijken hoe het met hem gaat.

Ondertussen stap ik in mijn auto en bel (handsfree uiteraard) met de betreffende bewindvoerder, leg de situatie uit en deze gaat gelijk contact opnemen met de desbetreffende deurwaarder.


Inmiddels is het 11:55 uur als ik richting cliënt B rijd en ik arriveer om 12:00 uur voor de deur bij de cliënt. De hond van cliënt B staat al voor de deur te blaffen, hij heeft mijn auto herkend. Ondanks dat de hond mij heeft herkend, moet ik toch nog even aanbellen. Cliënt B is net zijn bed uitgekomen en staat onder de douche.

We hebben het kort over zijn dag- en nachtritme en dat ik me wat zorgen maak dat hij vandaag pas om 11:30 uur zijn bed is uitgekomen. Het is immers woensdag, niet echt een dag om uit te slapen. Zeker niet wanneer we kijken naar het doel van mijn bezoek.

Ik open mijn laptop en start deze op, de hond van cliënt komt tegen me aan liggen voor een aai over zijn bol. Die krijgt hij.

Samen met de cliënt open ik via Google een aantal voorbeelden van cv’s en vraag welke cv hem het meest aanspreekt.

Wanneer hij dit heeft gedaan, maken we deze na en de cliënt vult met mijn hulp zijn cv in. Ik vraag goed door, om te kijken of we al het werk, cursussen en vaardigheden hebben benoemd en ingevuld. Wanneer dit zo is, mail ik de cv naar de cliënt. Nu kan hij, als hij iets ziet, zelfstandig reageren op vacatures en als dit niet lukt, is dit niet erg en doen we dat samen.

Het maken van de cv heeft nogal wat tijd in beslag genomen, wat oke is, maar het zorgt ervoor dat ik de afwas op het aanrecht nog alleen kan benoemen en het advies geef om zijn middag met huishoudelijke klusjes in te vullen. Dit stuit op wat gemopper, waarbij ik aangeef dat een opgeruimd huis, een opgeruimd hoofd geeft, waardoor er tijd en ruimte ontstaat voor zelfontwikkeling.


In de auto bel ik mijn collega die naar cliënt A zou gaan. Ik overleg met haar hoe de cliënt erbij zit en of er vandaag nog andere ondersteuning nodig is. In principe staat cliënt A morgen bij mij op de agenda, maar als het noodzakelijk is, kijk ik of ik of mijn collega’s vandaag nog wat voor haar kunnen betekenen.

Meer ondersteuning was niet nodig voor vandaag, ik dank haar voor haar inzet daar en stop inmiddels voor de deur bij cliënt C.

Wanneer ik stilsta, app ik haar dat ik er ben. Ze reageert met een duimpje, dat betekent dat ze er aan komt.

Ik  luister naar de muziek op mijn autoradio en zie in mijn ooghoeken de voordeur opengaan.

Ze stapt enthousiast in de auto. Vandaag was geen werkdag voor haar, waardoor ze met vriendinnen de stad in is geweest. Ze heeft een nieuwe jurk gekocht, deze staat haar goed.

We rijden samen naar de jobcoach en ondertussen gaat het gesprek over haar punten die ze wil bespreken. Ze heeft er nog niet over nagedacht en samen brainstormen we over de zaken waar ze tegenaan loopt en of de jobcoach hierin nog wat kan betekenen, dat zou dan een punt zijn om te bespreken.


Eenmaal aangekomen, zit de jobcoach nog in gesprek, we wachten samen en hebben het over positieve dingen in haar leven en over de wensen die er nog zijn voor de toekomst.


Na 10 minuten heeft de jobcoach tijd voor ons, gelukkig heeft zij ook een aantal punten om te bespreken. Het gaat niet altijd goed op de werkvloer, de leidinggevende van cliënt heeft gemerkt dat het aanspreken op werkzaamheden die niet goed zijn gegaan, lastig is.

Er volgt dan vaak een discussie. We praten over de mogelijkheden die passend zijn voor cliënt om dit te voorkomen en het gesprek aan te gaan. Dit is erg lastig, maar dat kunnen we oefenen.

Wanneer alle punten zijn besproken, maken we een nieuwe afspraak en nemen we afscheid van de jobcoach.

Het gesprek is door cliënt als heftig ervaren. We hebben nog wat tijd, dus ik besluit om samen een stuk te gaan wandelen. Het is belangrijk dat cliënt C niet gaat tobben over het gesprek en straks niet meer naar haar werk wil. Positief afsluiten is belangrijk, mits dit uiteraard tot de mogelijkheden behoort. Daarna zet ik cliënt weer thuis af.


Ik check voordat ik weer wegrijd mijn appjes en kijk of er iets tussen zit, waar direct een reactie op moet komen. Dit is niet het geval. Ik vervolg mijn weg en zie bij de bushalte cliënt D zitten. Ik toeter en stop, hij stapt in en samen rijden we naar zijn huis. Ik vraag naar zijn dag. Die ging wel, gaf hij aan. De druk op zijn werk voelt niet altijd even goed aan. Cliënt heeft moeite met de snelheid waarin er gecommuniceerd en vervolgens gehandeld moet worden. Gezien hetgeen ooit is onderzocht, is dit begrijpelijk en we hebben het er met elkaar over wat cliënt nodig heeft en hoe hij dit kenbaar kan maken op zijn werk. Cliënt D wil geen jobcoach, hij wil vooral dat mensen op de werkvloer hem als D zien en niet als iemand die ondersteuning nodig heeft. Dit maakt het voor cliënt niet altijd even makkelijk is om te participeren en zijn hoofd boven water te houden in de maatschappij, maar cliënt D blijft halsstarrig en kunnen we enkel zijn wens respecteren en hem tips en tools mee te geven die hij kan gebruiken bij zijn werkgever.

We stoppen bij de winkel: cliënt D moet nog boodschappen doen voor het avondeten en dit gaan we samen maken. Leren een gezonde maaltijd te koken is een van de leerdoelen en dus doen we samen boodschappen. Cliënt D beslist wat hij wil eten en samen kijken we of dit zorgt voor voldoende gevarieerd eten en vitaminen, hierbij moet cliënt D regelmatig worden aangestuurd om het juiste te kopen.

Thuis aangekomen, maken we een klein plannetje: wat heb je op je aanrecht liggen, welke tijd heb je nodig om het te koken en/of te braden en wat doe je dan eerst om tijdig je maaltijd klaar te hebben.

Onder het koken geef ik adviezen en beantwoord ik de vragen die cliënt D heeft.

Wanneer cliënt D klaar is met koken en het eten geserveerd kan worden, neem ik afscheid en wens ik hem smakelijk eten en een fijne avond toe en vervolg mijn weg naar huis.


Thuis warm ik het eten op dat ik nog overhad van gisteren. Morgen is een minder drukke dag, dus dan ben ik op tijd thuis om zelf ook weer te koken. Onder het eten, lees ik mijn apps van die dag door en reageer nog even waar nodig. Dan plof ik op de bank en kijk nog een serie.


Om 20:45 uur gaat dan ineens de telefoon, cliënt Y belt op. Cliënt Y belt eigenlijk nooit, ik neem op. Door het snikken door hoor ik dat het cliënt Y is en vraag haar wat rustiger te worden, omdat ik haar niet kan verstaan. Cliënt Y vertelt dat ze een brief heeft gehad en dat er allemaal dingen in staan over afsluiten van het elektra en gas. Ik vraag haar mij de brief te appen, dit doet ze. Ik lees dat cliënt Y, die net twee dagen in haar nieuwe huis woont, een brief heeft gehad van Liander, dat er afsluiting zal volgen wanneer zij niet binnen vijf dagen een leverancier heeft geregeld.

Ze heeft nog tijd, daarnaast had de woning al even leeggestaan voordat cliënt Y er kwam wonen.

Ik beloof haar dit morgen tijdens onze afspraak samen met haar op te pakken en dat er voor vanavond niets meer kan gebeuren. Wanneer cliënt Y gerustgesteld is en het allemaal begrijpt, hang ik op.

Let op! Om de privacy van cliënten te bewaken zijn de voorbeelden fictief, maar wel gebaseerd op de vele ervaringen zodat het representatief beeld geeft.